Om “uw organisatie in haar kracht” te laten functioneren is het van essentieel belang dat je volledig gebruik maakt van uw potentieel. Dit betekent dat uw organisatie in staat is haar missie te verwezenlijken, doelstellingen te behalen en een sterke, duurzame positie in haar markt te behouden. De belangrijkste elementen hiervoor zijn:
1. Sterk leiderschap
Een sterk leiderschap zorgt ervoor dat de visie en missie van de organisatie duidelijk zijn, dat medewerkers worden geïnspireerd om het beste uit zichzelf te halen en worden gefaciliteerd om de doelen te behalen. Leiderschap is meer dan alleen goede leidinggevenden. Het gaat om het creëren van een cultuur van leiderschap. Iedere medewerker neemt dan verantwoordelijkheid voor zijn eigen taak en collega’s, ook op momenten als het even niet gaat.
2. Duidelijke strategie en doelen
Een heldere strategische richting met concrete, meetbare doelen geeft richting aan de organisatie. Dit helpt bij het prioriteren van middelen en zorgt voor een duidelijke focus op wat belangrijk is. Vaak zijn deze aspecten niet duidelijk en als ze al een keer geformuleerd zijn, zijn ze achterhaald of niet bekend. Evalueer minimaal ieder jaar of de strategische richting en de daarbij behorende doelen nog kloppen en in de afgelopen 5 jaar ook gehaald zijn. Betrek je medewerkers hierbij. Deze afstemming en opnieuw bepalen hiervan geeft verbondenheid en stimuleert de prestaties van eenieder.
4. Organisatiecultuur
Een sterke, positieve cultuur waarin samenwerking, open communicatie en innovatie worden gestimuleerd, zorgt ervoor dat mensen zich verbonden voelen met de organisatie en meer geneigd zijn hun best te doen. Dit betekent dat werkplezier voorop moet staan. In de kern gaat het hierbij niet om de ‘vrijdagmiddagborrel’. Vaak ligt daar teveel de nadruk op waardoor het optimaal laten presteren voor je klanten op de achtergrond verdwijnt. Het gaat om het plezier in het uitoefenen van je taken en de daarbij behorende verantwoordelijkheden.
Samengevat: een organisatie is in haar kracht wanneer haar mensen, middelen en processen op een samenhangende en efficiënte manier worden ingezet om gezamenlijke doelen te bereiken.
Bij de aanstelling van key-spelers is het van belang om bovenstaande punten mee te nemen in de vaststelling van het functie-profiel. Wanneer draagt de persoon daaraan bij en hoe kunnen we dit vaststellen. Maak dit zo concreet mogelijk. Te vaak komt het voor dat ‘de best functionerende medewerker’ niet altijd bijdraagt aan de kern van de bedrijfsdoelstelling. Verne Harnish heeft het over A, B, C en D spelers.
A-spelers zijn medewerkers die in de cultuur passen en productief zijn. Productief zijn betekent dat zij hun KPI’s behalen en bijdragen aan de lange termijn doelstellingen. B-spelers zijn medewerkers die wel in de cultuur passen maar niet productief zijn. B-spelers kun je coachen om A-speler te worden. C-spelers zijn medewerkers die niet in de cultuur passen en deze verstoren. Ze zijn wel productief. Je kunt ze slechts beperkt coachen. In de regel kun je beter afscheid van hen nemen. D-spelers passen niet in de cultuur en zijn niet productief. Afscheid nemen is de enige optie.
Bewust en expliciet zijn van je cultuur is essentieel. Ook nieuwe medewerkers en in het bijzonder key-spelers hierop selecteren is essentieel. Er moet een click zijn!
Wij, Mannen van 58, streven ernaar dat door de aanstelling van een nieuwe medewerker uw organisatie meer in haar kracht komt te samen. Dit doen we door samen met vertegenwoordigers van de organisatie te achterhalen waarin jullie willen en mogelijk moeten verbeteren.
Dit vertalen we in een functieprofiel en in de selectie met potentiële kandidaten. We werken niet met een bestand van kandidaten. Dit om te voorkomen dat er niet voor de best beschikbare kandidaat wordt gegaan!
Jan Willem-Herman